درباره ما

عرفان های نوظهور

انسان مدرن با قطع نظر از آسمان، تمام هویتش را در زمین جستجو می‌کرد. این تلاش در مقابل ندای فطرت، که او را به آسمان فرا می‌خواند، ناکام ماند و بشر دوباره روی خود را به سوی آسمان گشوده است. اما در این میان افرادی بوده و هستند که هریک از ظن خود، آسمان را به گونه‌ای متفاوت برای انسان تشنه‌ی معنا، ترسیم کرده و راه و رسمی معنوی را به بشر پیشنهاد می‌دهند.

«معنویت‌های نوظهور» که با عناوینی چون «عرفان‌های نوظهور»، «جنبش‌های نوپدید دینی»، «ادیان جایگزین»، «شبه‌جنبش‌های معنوی» و … نیز از آن یاد می‌شود، از جمله پدیده های جدیدی است که در دوران مدرن شاهد رشد و گسترش آن در سراسر جهان و کشورمان هستیم.

موج معنویت گرایی که در اوایل قرن بیستم با شیب ملایمی در حال گسترش بود، پس از جنگ جهانی دوم، رشدی انفجارگونه به خود گرفت. گزارش برخی مراکز مطالعاتی خبر از فعالیت بیش از ۵۰۰۰ جنبش نوپدید معنوی در دنیا می‌دهد.[۱] برخی پژوهشگران این آمار را تا ۱۰٫۰۰۰ مورد افزایش داده اند.[۲] آمارهای اولیه حکایت از فعالیت بیش از ۲۰۰ شبه‌جنبش معنوی در کشور ما دارد.[۳]

موسسه بهداشت معنوی با هدف مقابله دانش‌بنیان با “شبه‌جنبش‌های معنوی” فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است. راهبرد اصلی این مجموعه در مواجهه با این پدیده «روشنگری پیشگیرانه» است.

لوگو جمن نیوزدر همین راستا پایگاه جریان شناسی معنویت های نوظهور (جمن نیوز) با انعکاس آخرین رویدادها و انتشار یادداشت‌های علمی در موضوع شبه‌جنبش‌های معنوی در صدد روشنگری نسبت به این موضوع در بین افکار عمومی و نخبگانی است.

شما نیز می‌توانید اخبار و سوژه‌های خود را از طریق فرم تماس در همین پایگاه و یا از طریق آیدی روابط عمومی موسسه بهداشت معنوی (behdashte_manavi_admin@) در پیام رسان‌ها با ما به اشتراک بگذارید و ما را در این مسیر یاری دهید.

پی‌نوشت‌ها:

[۱] ‏“Annual Report April 2017 – March 2018” (London: Information Network on Religious Movements (INFORM), 2018).

[۲] ‏‏‫برایان ویلسون و جیمی کرسول، جنبش‌های نوین دینی (محدودیت‌ها و امکانات)، ترجمه‌ی محمد قلی پور و سمیه کلالی (مشهد: مرندیز، ۱۳۸۶)، ۳۷٫

[۳] وضعیت سنجی شبه‌جنبش‌های معنوی در ایران، موسسه علمی-فرهنگی بهداشت معنوی، ۱۳۹۷